افزایش صادرات نفت ایران و حمل آن توسط بیش از ۲۵ ابرنفتکش اروپایی و آسیایی

افزایش صادرات نفت ایران و حمل آن توسط بیش از ۲۵ ابرنفتکش اروپایی و آسیایی

بیش از ۲۵ ابر نفتکش تحت مالکیت اروپایی ها و آسیایی ها درحال حمل نفت خام ایران هستند و این به ایران کمک می کند تا صادرات نفت خود را بسیار سریعتر از حد انتظار تحلیلگران پس از لغو تحریم ها در ماه ژانویه، افزایش دهد. به دنبال لغو تحریم هایی که در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ اعمال شد، ایران در صدد جبران تجارت از دست رفته خود است.
پس از توافق درمورد یک برنامه بیمه موقت ، اکنون بیش از یک سوم از محموله های نفتی ایران توسط کشتی های خارجی حمل می‌شود.
بر اساس گزارش رویترز، ‘اودیسیوس والاتساس’ مدیر چارتر شرکت مدیریت نفتکش های دیناکوم می‌گوید: کرایه کنندگان کشتی ها در حال خرید کالا از ایران هستند و بقیه جهان نیز با آن نظر موافق دارد. مالک یونانی دیناکوم سه ابر نفتکش خود را به حمل نفت خام ایران اختصاص داده است.
با این حال برخی از کشتی داران بین المللی تمایلی برای حمل نفت ایران نشان نمی دهند و دلیل آن عمدتا برخی محدودیت های امریکا علیه تهران است که کماکان هرگونه معامله دلاری یا مشارکت شرکت های امریکایی از جمله بانک ها و بیمه را در این زمینه منع می کند.
داده های بارگیری نفت در بنادر که توسط رویترز رویت شد و همچنین داده های زنده کشتیرانی نشان می دهد که دست کم ۲۶ نفتکش خارجی با ظرفیت حمل حدود ۲۵ میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین طی دو هفته گذشته یا بارگیری کرده یا در صدد بارگیری در پایانه های جزیره خارک و بندر ماهشهر هستند.
از سرگیری حمل بین المللی نفت ایران از طریق پوشش موقت و محدود شرکت بیمه ‘پی اند آی کلابز’ میسر شده است.
به گفته ‘ لوییجی بروتسون ‘ از شرکت ‘ بانچرو کاستا ‘ یک دلال کشتی ، در روزهای اول پس از لغو تحریم ها عمدتا به دلیل مشکلاتی از جمله نداشتن بیمه و بیمه مجدد، تنها کشتی های ایرانی ، در این کشور بارگیری می کردند.
وی افزود : علاقه شدید بازار به این تجارت باعث شد تا تمام ذی نفعان به حل مشکلات پرداخته و شرکت پی اند آی کلابز بیمه همه آنها را متقبل شده است.
شرکت بین المللی پی اند آی کلابز که سیزدهمین شرکت برتر جهان در زمینه حمل است میزان پوشش بیمه مجدد خود را از ۷۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون یورو (۱۱۳٫۳۶ میلیون دلار) افزایش داده است.
شایان ذکر است که هزینه یک ابرنفتکش (VLCC) در حدود ۹۰ میلیون دلار و هزینه های ناشی از نشت نفت در ابعاد وسیع ممکن است به میلیاردها دلار نیز برسد.
کشورهای آسیایی از جمله هند، چین و ژاپن بزرگترین مقاصد نفت حمل شده توسط این ابرنفتکش ها هستند و حداقل ۴ نفتکش بین المللی نیز راهی اروپا هستند.
از جمله شرکتهای غیر ایرانی که در حمل نفت ایران مشارکت دارند می توان به پتروویتنام، توسعه حمل و نقل چین و ایدیمتسو کوسان ژاپن اشاره کرد. همچنین نفتکش هایی متعلق به یونان، ترکیه و سیشل نیز در این حوزه فعالیت دارند.

خبر عادی
0 دیدگاه